خانواده رستم - قسمت آخر
ساخت تندیس راه هشتم
ساخت تندیس راه هشتم

سام سرانجام فرزند خود را درکوه های البرز که نزدیک به خورشید و دور از آدمیان است رها میکند اما همان طور که در اغلب داستانهای اسطوره ای اتفاق می افتد، این طفل کوچک با دخالت پروردگار توانا زنده می ماند ، خداوند سیمرغ را که بر فراز قلمرو خود (البرز) به جستجوی غذا برای جوجه هایش در پرواز است به کشف این طفل رهنمون می سازد. وی کودک رها شده را بر می گیرد تا خوراک جوجه های خود سازد ، اما ندایی به او می گوید از این طفل شیر نخورده مراقبت کن زیرا از تخمه او مردی پا خواهد گرفت. به این ترتیب زال با سیمرغ وخانواده او بزرگ می شود. در این میان اخباری به دربار سام می رسد مبنی بر آنکه جوانی سروبالا در کوه ها زندگی می کند. هنگامی که سام با مشاوران خردمند خود از رویای صحبت می کند که در آن سواری پیام شادی بخش زنده بودن فرزندش را به او داده است ، آنها او را ترغیب می کنند که به جستجوی فرزند سپید موی و سپید پوست خود برآید.

سام در ارتفاعات کوه از خداوند طلب بخشش می کند و در خواست می کند که طفل رها کرده را به او بازگرداند زیرا می داند که او از تخمه اهریمن بدنهاد نیست. سیمرغ که از بالا نظاره گر است بلافاصله در می یابد که چرا سام به کوه آمده است. او زال را ترغیب می کند که نزد پدرش بازگردد زیرا لانه او دیگر برای فرزند بزرگترین پهلوانان و جوانی که روز پادشاه خواهد شد مناسب نیست. اما پیش از آنکه پهلوان جوان غمگین به نزد پدر باز گردد سیمرغ یکی از پرهای خود را به او می دهد تا به هنگام خطر یا گرفتاری آن را آتش بزند و به او قول می دهد که بلافاصله حاضر خواهد شد.

زال به قلمرو پدر خود در زابلستان (سیستان) باز می گردد. مدتی بعد با رودابه ،دختر شاه کابل ، ملاقات و ازدواج می کند و رستم ، پهلوان همه پهلوانان از این پیوند به دنیا می آید.

جهان اسطوره ها ، ترجمه عباس مخبر



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 24 دی 1389برچسب:,
ارسال توسط راه هشتم

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 387
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 387
بازدید ماه : 421
بازدید کل : 1410
تعداد مطالب : 496
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1